måndag 30 juni 2008

Kvinnokampsmusik då och nu

Och nej, det är inte lika proggigt som det låter.

1966 (rätta mig om jag har fel) släppte töntskifflarna Tages den helt obegripligt klockrena feministdängan Leaving Here, en låt som efter vad jag kan utröna i grund och botten gjordes av The Who, alternativt Pearl Jam (upplys mig). På en tafflig svengelska sjunger dom om att alla kvinnor kommer att försvinna ifrån staden och lämna dom ifall de fortsätter att bli dåligt behandlade. Charmigt sjunget ifrån en ung desperat mans perspektiv - en man som bara vill väl. Man hör det i hans röst, man ser det i hundvalpsögonen. Man vet att Stieg Larsson inte skulle skriva en bok om honom. Det är en gullig vädjan till den bättre naturen, med ett fördolt hot om att de dumma männen aldrig mer kommer att få ligga.

Jag citerar:
"The love of a women is a wonderful thing (oh yeah),
Yeah, the way you treat 'em is a crying shame (oh yeah),
I tell you, fella, yeah, it won't be long (oh yeah),
Yeah, before these women they all have gone (oh yeah)."

Fyrtio år går. 2006 släpper "rockaren" Pink det stora stavfelet - plutmunsfeministsingeln " U + UR Hand ", som på ett klockrent sätt beskriver var vi står idag. Mitt ibland våldtäktsdomar med olagliga kommentarer om offrets kortkorta kjolar så gör hon en låt, lättklädd, som handlar om att männen får runka istället. Det låter som att jag tycker att detta är något dåligt, men här vägrar jag vara moralpolis. Pink lyckas göra en låt, vars text till 40% består av "uh-oh", men som fångar hela 2000-talets plutmunsfeminism i ett nötskal.

Jag citerar:
"Uh uh uh uh uh uh uh oh
Break break
Break it down "
(Syftar man här på patriarkatet? Vem vet.)

Denna jämförelse tjänar naturligtvis inte till något högre syfte, men det är roligt att se vad 40 år kan göra. Helt oslagbara okument över tidsandan! Från hundvalpar och gentlemannatoner till en promiskuitet med integritet. Jag kan inte låta bli att tycka att båda sidor på saken är lika charmiga, bortsett från den musik som utgör soundtracket. Där måste vi alla nog rösta på Tages.


Post Scriptum:
Carl var snäll nog att läxa upp mig och ge mig sanningen på ett silverfat:
"Jag är tveksamt till att pearl jam i grunden gjorde en tages låt med tanke på att de bildades 24 år senare.

Om jag inte visste bättre skulle jag också säga the who men faktum är att både pearl jam och the who gör en cover på låten som är en motown låt av eddie holland från 1963"

Känn er upplysta!

5 kommentarer:

carl sa...

"The Who, alternativt Pearl Jam (upplys mig). "

Jag är tveksamt till att pearl jam i grunden gjorde en tages låt med tanke på att de bildades 24 år senare.

om jag inte visste bättre skulle jag också säga the who men faktum är att både pearl jam och the who gör en cover på låten som är en motown låt av eddie holland från 1963

Libreville sa...

Vad skulle jag göra utan dig, carl?
I stand corrected!

carl sa...

*ler fånigt och rättar till sina elvis costello-brillor*

Job sa...

detta inlägg var genialiskt. varför har du inte berättat att du har en blogg förut?!

Libreville sa...

Oh tack, jobis. Jag har inte berättat att jag har en blogg förut för att den är ganska ny. Och att ni ska få anstränga er lite såklart. Spread the word my friend!