onsdag 13 augusti 2008

Hon & Han

En brittisk internetvän skickade en dag en låt till mig, där jag satt aningslös och oförberedd. Och nu hade jag funnit musik som musik ska vara. Det blev svårt att förstå varför oh varför man tidigare förorenat

Låten var I was made for you, och bandet hette She & Him. Debutalbumet Volume One släpptes i mars i år och innehåller 36:33 minuter av öronorgasm.

Mäkta förvånad blev jag även när jag började kolla upp vilka She & Him var och märkte att de bestod av skådespelerskan Zooey Deschanel (Almost Famous, Elf, Bridge to Terabithia, The Go-Getters) och indiemusikern M. Ward, som stått bakom 6 fullängdsalbum och varit med och petat i alltifrån Bright Eyes till Beth Orton till R.E.M. till Bruce Springsteen. Impresserande, som det heter på svenska.

Så, varför bör alla skänka sina hårt förvärvade sparpengar till She & Him och lova dom evig trohet? Svaret är enkelt.
Det finns något helt oslagbart när man blandar folk- och countrygångar med 60-talsnostalgi, och med en banjo slår detta aldrig fel. Ytterligare en anledning är att Zooey Deschanel är sexuellt upphetsande.

De bästa spåren är I was made for you, Black Hole, Sentimental Heart och Sweet Darlin'. Det vill säga en knapp tredjedel av skivan, för det är så otroligt bra, det här. Stört bra.

Inga kommentarer: