lördag 28 februari 2009

Pappersväggar

Jag låtsades inte om min förkylning och kämpade mig igår ut i den heliga institution som vi svenskar samlas kring, likt en litterär nattvard knäfaller vi blundar, öppnar munnen och sväljer inbundet, pocket - och allt till ett helt rimligt pris och syndernas förlåtelse. För nu har bokrean kommit till staden.

Jag hittade lite blandat, bland annat Hej! Mitt namn var Elton Persson av Yeahyeah Wowwow, Karin Alvtegens Skugga som är riktigt bra men har världens mest pinsamma omslag som alla hennes böcker. Sedan hittade jag såklart Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist.

Jag älskade Låt den rätte komma in när jag läste den första gången i sextonårsåldern. Sedan hittade jag Hanteringen av Odöda till kilopris för något år sedan, och tyckte att den var ännu bättre. Pappersväggar är tio kortare berättelser och noveller, och den sista, Pappersväggar, är en fristående avslutning av Hanteringen av Odöda.
Jag har aldrig varit förtjust i skräck eller vampyrer eller varulvar eller zombies, snarare tvärtom, men jag gillar verkligen Pappersväggar. Jag gillar karaktärerna, jag gillar hans verklighet, jag gillar hans monster, jag gillar hans handling. Ironiskt nog innehåller inte min favoritnovell Majken ens ett monster. Det jag kanske gillar bäst med Pappersväggar är att det inte är skräck, egentligen, de är inte läskiga och knappt ens obehagliga. De påminner om en annan bok som jag glömt vad den heter där allting på något sätt är skevt i detaljerna, men det har egentligen inget att göra med berättelsen. Det blir en snygg fond.

Sedan är John Ajvide Lindqvists musikreferenser snygga, hans Morrisseypepp skiner igenom. Låt den rätte komma in kommer från Let the right one slip in, Majken grundas på Shoplifters of the world unite, en låt som också citeras i en annan novell.

Jag har inte sett Låt den rätte komma in-filmen än, för jag blir alltid nervös för sånt där när jag gillar en bok - som med Guldkompassen som jag fortfarande inte har förlåtit Hollywood för. Och de ska filmatisera Hanteringen av Odöda nu också.

Hursomhelst, lägg sjutti pixpå bokreans bästa köp. Det är som en sagobok för vuxna.

Inga kommentarer: