onsdag 25 februari 2009

Jag är IPRED - den ointelligenta värktabletten.

Jag sitter här, sjuk och jävlig, och följer riksdagsdebatten på SVT24 och det är inte vilken debatt som helst. För det krävs ändå ett visst intresse för att få mig att orka med SVT 24 särskilt länge, vilekt i sig kanske är rätt trist, men ja, Vänner lockar faktiskt mer. Till saken, debatten gällde IPRED-lagen. Ja hujedamig...

I stort så är jag "för nedladdning", om man nu kan vara det. Eller snarare, jag är emot den tandlösa, pengaslukande, onödiga FRA-lagen och jag tycker att IPRED-lagen är ett waste of skin i svensk s.k. demokrati och rättssäkerhet.

Nu på äldre dagar (med andra ord, jag fyllde 20 i helgen) så har jag väl blivit mindre obstinat och idealbunden i den här debatten. Jag drar mig tillochmed lite åt det kulturelitistiska hållet, och fan, det förstår ju vem som helst att den som skapar något som folk vill nyttja/köpa ska få något för mödan. Jag tycker att det är hur bra som heslt att man ska kunna vara musiker eller låtskrivare tilll yrket utan att leva på nudelsoppa och stekt gröt.

Men snälla herregud och satan i gatan. Nu fick jag nog och stängde av TV:n, för debatten känns ingrodd, och präglas av övertydliga subtexter och politiska böjelser.

Så jag och min pojkvän har suttit och utvecklat lite egna idéer på saker som skulle fungera bättre. Eller kanske inte bättre, men rätt sjyssta alternativ. Men dom orkar jag inte radda upp (men de är sjyssta). Dessutom är det roligare att berätta om de idéer vi fick till att jävlas med idiotlagarna.

1. Om alla öppnar sina nätverk blir det genast lite jävligare för dom att bevisa att man gjort något dumt, och man kan skylla på andra, som i sin tur kan skylla vidare i en vacker cirkel av frånstött skuld. Sedan skriver man BOMB och SOVJET och ALLAH och ANTHRAX i alla mail man skickar.
2. (Och detta är faktiskt ett allvarligt förslag och mindre av ett dumt förslag) Alla skaffar Spotify och laddar bara ned den musik som skivbolagen varit tjuriga nog att dra bort. Fast det finaste vore ifall staten skapade något liknande som alla kunde lägga en liten skattepeng på, som gick till upphovsmännen direkt, så skippade man de onödiga kringkostnaderna.

... and who deserves the credit, and who deserves the blame? Nicolai Ivanovitj Lobachevsky is his name!

8 kommentarer:

Job sa...

Hur skulle man fördela den här skattepengen mellan upphovsmännen då? Baserat på skivköp som nu eller? Vi har ju faktiskt kassettskatt, som tillfaller "upphovsmännen" (d v s IFPI och STIM)...

Libreville sa...

Antingen en variant av spotify där alla som känner att de för en mindre slant som typ 25/50 spänn i månaden får tillgång till all musik, och pengen distribueras mellan artister/bolag osv. Sedan får de som inte är ok med den lilla slanten helt enkelt ta att det är ett brott.
Alternativt en lösning liknande TV-licens, ökad bredbandsavgift osv.

Libreville sa...

Tillägg då att man med denna spotifyliknande (man kan ju inte ge dom alla cashen) grej helt enkelt scrobblar så ser man en ungefär fördelning. Alternativt läggs pengarna som en kulturanställningslön.

Job sa...

Så för att pengarna skulle fördelas rättvist så skulle alla behöva registrera allting de lyssnar på hos staten. FRA, släng dig i väggen! Vad händer förresten om jag t ex är i fjällen med min iPod, men innan jag kommer hem och kan synka den så att skrobblandet registreras? Hur tar ditt förslag hänsyn till om det är två, tre, hundra personer som lyssnar på musiken i samma rum? Om jag glömmer en låt på repeat när jag går till skolan, får inte den artisten oproportionerligt mycket pengar då?

Libreville sa...

Ja det får de.

Nejmen mer allvarligt, jag ser en mer hållbar lösning med 'konstnärslöner, finansierade med skatter på t.ex. bredband, dvs något liknande TV-licens vilket jag stöder fullt ut. Argumenten att 'alla laddar ju inte ner varför ska vi betala' är likställt med 'jag kollar inte på ettan, varför ska jag betala'.

Sedan får staten mer än gärna vet a vad jag lyssnar på, det är redan ganska offentligt, även snedsteg som hanson BSB osv.

Libreville sa...

Ang. att flera skulle lyssna på samma ljud samtidigt - samma situation har vi idag med CD- och mp3ljud.

Ta mig inte på superallvar, Job, jag försöker mest vara lite kreativ i frågan, är så otroligt trött på obstinata debatter i TV, och ett förslag som jag inte tycker är tillräckligt uträtt. jag tor att det finns andra vägar, och jag ser inte varför man skulle ge en bransch civilrättsliga befogenheter. Då ser jag hellre en annan lösning.

Job sa...

Det är inte särskilt kreativt att föreslå att vi skall införa en skatt som redan har funnits i snart 30 år...

Libreville sa...

Och det är precis därför jag inte är folkvald politiker utan sitter och bloggar som en annan blondin.
Däremot tycker jag att det är ett sjysstare steg än civilpolis i lyxförpackning och att kriminalisera halva sverige istället för att acceptera hur läget ligger och hitta nya vägar att hantera branschen.