måndag 14 juli 2008

The Dirt

Jag inser att jag är fruktansvärt efter här, då The Dirt släpptes redan 2001, men då var jag bara 12 ynkna år gammal och kunde inte bry mig mindre. Å andra sidan var det nog för det bästa; vilken 12-åring som helst skulle bli lite störd i de passager där Nikki Sixx beskriver exakt vad de gjort med kvinnor, påverkad av ett flertag skojiga droger.
Ytterligare en anledning att jag inte tidigare läst The Dirt är att medskrivaren Neil Strauss även skrivit äckelboken The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists, som jag instinktivt ogillar utan att ha läst den.

Hursomhelst så snubblade jag över boken i Norge, då min sambos rumskompis hade den liggandes och jag inte hade något att göra.

The Dirt, för er som mot all förmodan inte vet vad det är, är alltså en autobigrafi över MötleyCrües uppgång och farliga leverne. Det är läskigt, för om man låter bli att tänka på att det är en biografi så skulle The Dirt vara like sjysst dystopisk som Factotum, fast med mer vild hedonism och fler droger och rock, och i och med att boken raktigenom är ett ihopklipp av de fyra bandmedlemmarnas parallella historier så är det en litterärt sett förbannat bra bok. Det känns mer som ett par riktigt sjyssta karaktärsbeskrivningar. Men en biografi är det fortfarande, och så sett så är det fortfarande bra. Det finns i varje fall ingen censur.

En av bokens stora fördelar är underhållande och oväntat nog Tommy Lee, som kommer in i boken efter ganska många sidor, och kommenterar detta med något i stil med: "Fan, äntligen. Hur många sidor ska Nikki egentligen få?". I översättningen finns det dessutom massa roligt inlagda 'fan' i hans passager.

Jag har aldrig lyssnat in mig på Mötley Crüe, men man kan inte låta bli att bli lite småintresserad. Och även om de är dåliga så är det fortfarande en läsvärd bok.

respektive Det kan även nämnas att en planerad filmatisering av the Dirt är igång, och den ska om ryktena stämmer släppas nästa år. Regin står Larry Charles (som pillat i både Seinfeld och Borat-filmen) för, och det ryktas att skådespelare som Val Kilmer och Christopher Walken ska spela David Lee RothOzzy Osbourne.

Inga kommentarer: