torsdag 3 juli 2008

Norge-bound

I samband med att jag imorgon försvinner till det stora rika landet i väster - Norge, för att hälsa på min sambo som jobbar där över sommaren, så tyckte jag att det var på sin plats att nämna lite om deras musik.

För det första är den ibland på norska, vilket till en början kan vara lite jobbigt, men om man som gammal stormaktsinvånare istället betraktar norskan som en underlig dialekt av svenskan kan musiken i sig bli riktig svängig.

Till exempel Kaizers Orchestra - gammalt favoritband, tillika delad andraplatsinnehavare på min topp femlista över de bästa konserterna någonsin. Om man inte redan nördat in sig på kaizers så finns det här en hel ocean av smågrejer att ha koll på. Baktaktig gypsyompa blandat med rock.

Eller för all del kukrockiga Skambankt, vars iofs enda två bra låtar är Desertør och Ma Sa Nei. Roliga hursom.

Fel låt vann!
Ni som känner mig vet också att jag är vidrigt nördig inom Eurovision Song Contestsammanhang, så därför är det väl ingen överaskning att mitt största hopp i Norge dock ligger här:



Inga kommentarer: